Delgivning av Kronofogdens ärenden
Vi hjälper dig att delge om Kronofogden misslyckas.
Har Kronofogden inte lyckats delge mottagaren? Då blir du tillfrågad att göra det själv. Gör det med hjälp av en auktoriserad delgivningsfirma. Vi hjälper dig som privatperson eller företag att delge betalningsförelägganden och vanliga handräckningar säkert och korrekt.
Betalningsföreläggande och vanlig handräckning
Hos Kronofogden kan du ansöka om hjälp med att få betalt eller få någon att göra något de är skyldiga att göra:
- Betalningsföreläggande används när du vill kräva betalning av en skuld från någon som inte har betalat. Det kan bli aktuellt efter en obetald faktura eller om du lånat ut pengar och inte får tillbaka dem enligt ert avtal.
Vanlig handräckning används när du vill att någon ska göra något och kan exempelvis användas om en hyresgäst vägrar flytta ut, någon annans bil står på din tomt eller om du vill ha tillbaka möbler du lånat ut.
Efter att Kronofogden handlagt din ansökan måste beslutet delges motparten. Om de misslyckas med detta blir du tillfrågad om att själv få delge, vilket vi hjälper er med. I dessa fall når vi ett positivt resultat i 4 av 5 fall.
Hur fungerar vår tjänst?
- Meddela Kronofogden att du vill delge själv.
- De skickar handlingarna till dig, vilka du postar vidare till oss. Samtidigt fyller du i beställningsformuläret nedan.
- Vi granskar ärendet och sätter igång delgivningen.
- När vi nått ett utfall skickar vi rapporten till både dig och Kronofogden.
Vi har samma befogenheter som Polisen och Kronofogden
Som auktoriserat delgivningsföretag får vi utöva stämningsmannadelgivning. Det innebär att vi kan delge genom:
- Vägrad kvittens: om mottagaren vägrar ta emot eller signera,
- Surrogatdelgivning: via en hushållsmedlem eller arbetsgivare, samt
- Spikning: om mottagaren inte påträffas eller försöker undvika.
Vi lyckas för vi anpassar vår process efter er information
Vi skiljer oss från myndigheter och andra aktörer genom att anpassa oss efter dina uppgifter. I beställningsformuläret ber vi dig lämna information som hjälper oss att välja rätt strategi. Vi kan även boka möten eller försök vid särskilda tider, vilket ökar chanserna för en lyckad delgivning.
KFM: Ordinarie
Standarduppdrag med vanlig hantering. Vi återkopplar när vi har ett utfall.
KFM: Prioriterad
Få förtur. Vi startar tidigare och handläggare ger extra stöd för att påskynda processen.
Priser direkt till din e-post!
Fyll i formuläret här för att få prisuppgifter och mer information. Du kan även lägga en beställning direkt i formuläret längre ned på sidan.
Beställ här!
Beställ digitalt och posta dina KFM-handlingar.
Behöver ni hjälp?
Viktigt
Under ärendets gång skickar vi inte statusuppdateringar.
En delgivningsrapport skickas efter att vi har ett utfall.
Vanliga frågor och svar!
Nej, du får ingen löpande status, men vi kontaktar dig vid behov. Vi hanterar en stor volym delgivningar och för att kunna behålla vår branschledande lyckandegrad behöver vi fokusera på dem. Om ni vill komplettera ärendet ber vi er kontakta support@svenskdelgivning.se.
Ja, du får en delgivningsrapport till din e-post. Den kommer oftast inom en dag från att delgivning har skett, men om granskningen och godkännandet av utfallet kräver komplettering kan det ta längre tid.
Det kan allt från en dag till flera veckor, beroende på ärendet. Vissa delgivningsformer får heller inte användas direkt. Delgivning genom spikning får exempelvis inte användas innan det gått minst 21 dagar.
Vanligtvis gör vi upp till 3-4 försök, men så länge uppdraget inte bedöms som utsiktslöst fortsätter vi våra delgivningsförsök. Det kan alltså bli ännu fler delgivningsförsök. Detta utförs enligt branschpraxis och i linje Kronofogdens normalmodell.
Vi kan tyvärr aldrig garantera att en delgivning lyckas, men genom att fylla i beställningsformuläret noggrant ökar du sannolikheten drastiskt för att vi ska lyckas.
Du får endast delge själv om mottagaren skriver på delgivningskvittot. Om du är osäker på att det är fallet rekommenderar vi dig att anlita oss direkt. Vår auktorisation och oberoende roll stärker att delgivning skett.
Vi hanterar varje målnummer separat. Mängdrabatt kan erbjudas vid flera ärenden på samma svarande.
Vi fakturerar efter att uppdraget avslutats, eftersom det kan tillkomma milersättning och ev. tilläggskostnader. Faktura skickas oavsett utfall, inklusive om ni skulle återkalla ärendet.