Personuppgiftsbehandling inom delgivning
Behandling av personuppgifter
Hos Svensk Delgivning värnar vi om din integritet och strävar efter att behandla dina personuppgifter på ett tryggt och lagenligt sätt. Denna policy beskriver hur vi hanterar dina uppgifter i samband med delgivningsuppdrag.
Kontaktuppgifter
Om du har frågor eller vill utöva dina rättigheter kan du kontakta oss:
AB Delgivningsservice i Sverige
Box 20072
161 02 Bromma
E-post: kontakt@svenskdelgivning.se
Telefon: 08-414 00 246
Dataskyddsansvarig
Sander Svenungsson, vd.
1. Personuppgiftsansvar
AB Delgivningsservice i Sverige (org.nr 559437-9132) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter i samband med våra delgivningsuppdrag. Vi ansvarar för att hanteringen följer gällande dataskyddslagstiftning.
2. Syftet med behandlingen av personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna utföra våra delgivningsuppdrag på uppdrag av våra kunder. Detta inkluderar:
- Att säkerställa leverans av handlingar till rätt mottagare.
- Att bekräfta och dokumentera att handlingarna har mottagits.
3. Delgivningsprocessen
3.1 Registrering
När vi tar emot ett uppdrag från en kund registrerar vi de personuppgifter som behövs i vårt ärendehanteringssystem. Detta kan inkludera uppgifter som namn, adress och personnummer.
3.2 Tilldelning och kommunikation
Ärendet tilldelas en av våra delgivare, som använder ett avgränsat och säkert digitalt system för att hantera ärendet. Om det behövs skickas handlingar och ytterligare information till delgivaren.
3.3 Efterforskning och sök
Vi lagrar dina uppgifter i säkra system, vilka är SOC 1-, SOC 2- och ISO 27001-certifierade. Endast behöriga personer med sekretesskrav har tillgång till dem.
3.4 Rapportering
När delgivningen är genomförd sammanställer vi en rapport med relevant information och utfall, som sedan lämnas till vår uppdragsgivare.
4. Rättslig grund för behandlingen
All behandling av personuppgifter utförs enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Vår behandling grundar sig på:
- Artikel 6.1(e): Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
- Artikel 6.1(f): Behandlingen är nödvändig för våra och uppdragsgivarens berättigade intressen, såsom att säkerställa framgångsrik delgivning.
5. Lagringstid
Vi lagrar personuppgifter endast så länge det krävs för att uppfylla våra åtaganden eller för att tillgodose rättsliga krav. Uppgifter i vårt system sparas som regel i högst två år efter avslutat uppdrag. Efter denna period raderas uppgifterna från våra system.
6. Mottagare av personuppgifter
Vi säljer, byter eller överför inte dina personuppgifter till externa parter. Undantag gäller samarbetspartners som stöder vår verksamhet, förutsatt att de behandlar uppgifterna konfidentiellt. Vi delar dina personuppgifter endast med de parter som är involverade i delgivningsprocessen, inklusive:
- Våra delgivare och samarbetspartners.
- IT-leverantörer som tillhandahåller våra system.
Information kan också delas när det krävs enligt lag.
7. Dina rättigheter enligt GDPR
Du har rätt att:
- Begära information om hur vi behandlar dina personuppgifter.
- Begära rättelse av felaktiga uppgifter.
- Begära radering av uppgifter som inte längre är nödvändiga.
- Begränsa behandlingen i vissa situationer.
- Invända mot behandlingen av dina personuppgifter.
- Kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du har klagomål.
Kontakta oss för att utöva dina rättigheter eller för ytterligare information. Se kontaktinformation ovan.
8. Övrigt
8.1 Automatiserat beslutsfattande
Vi använder inte automatiserat beslutsfattande eller profilering i vår behandling av personuppgifter.
8.2 Källa för uppgifterna
De personuppgifter vi behandlar har vi mottagit från våra kunder i samband med delgivningsuppdraget.
8.3 Överföring av uppgifter till tredje land
Vi behandlar i huvudsak dina personuppgifter inom Sverige. Vid behov kan uppgifter överföras till länder utanför EU/EES, till exempel om våra kunder är baserade där. Vi säkerställer alltid att överföringar uppfyller GDPR-krav och att dina rättigheter skyddas.
8.4 Uppdatering av policyn
Denna policy uppdateras regelbundet för att säkerställa att den följer gällande lagar och riktlinjer.
Delge inom 24h?
I denna tjänst accepterar och hanterar vi brådskande ärenden. Tjänsten är tillgänglig alla dagar på året.